Tuesday, 29 May 2012

DUP DAP DUP DAP..!

Hrrrmm.. ni apa crita..?
dup dab dup dabbb..
eishh.. result kuar esok la..
takot giler taww.. huhu..
hrmm.. i wish everythings gonna be oryte..
kalau result ok.. x sabar nk jumpa family kat johor nanti..
tapi kalau k.o.. x nak pegi johor.. huarggghhhh..
skrang ni dah ntah pukul brape haha.. ( saje je..)
tapi aku ni tak tido2 lagi..
ko ni apa kes zeerahh..?
aku takot lah.. haishh..
mandi tak basah.. tidur tak lena.. makan tak kenyang..
haha.. cehh ni mesti pngaruh filem P.RAMLEE kuat sangat nie.. =P
haha..


pas dapat result..
masih pening lagi..
nak fikir pulak nak smbung mane.. huhu..
ni yang buat aku nak demam satu minggu nie.
bkan snang nak pilih2 U ni taw..
future tu beb.. hurmm..
tak taw la..
rasa mcm nak balik sabah.. gi UMS..
tapi.. kena ambik ke ehrk?
hurmm.. kompiushh la sayaaa..
i hope i get my right university.. i wishh for that..
and i dont want to meet the people that i dont want to see.. hurgghh..!
ehrmm.. btw.. im nervous noww.. haha..

GOOD LUCK TO ALL MATRICULATION STUDENTS
ALL THE BEST...!!


Sunday, 27 May 2012

KEHIDUPAN

Kehidupan manusia di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan
apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang
yang perlu digunakan sebaik mungkin. Jaminan yang kekal abadi 
hanya dapat ditemui apabila kita kembali
semula pada ILAHI satu hari nanti. 

Friday, 25 May 2012

THE LEGEND OF Q13

Haa.. budak kelas pka 2 sdh diperkenalkan.. 5 elite pun sdh.. skrang bdk dorm aku plak.. check this outt..!!

HERLINA MOHD. HATTA_LIYNA
Cik liyna nia adalah ketua dorm.. kecik2 dia tu.. hehe.. tapi jangan main2 taw.. Dia ni memang awesome.. sbb tu dorm kami paling riuh.. hehe.. rindu sngat2 ngan budak ni taw.. dia ni asal dari tawau.. skarang dia study d UiTM kota kinabalu.. dia ni pminat purple kunun.. hehe.. aku ngan dia ni pnah hampir2 pengsan tkejut taw.. knpe? Haha.. masa aku ngan dia tngah calling ngan c akhai.. masa tu kat katil aq.. tetibe ada bunyi satu benda.. kami pun blari g katil c liyna.. dia ni sorg jak pmpuan kat 5pkm2 tu.. hehe.. cian dia.. hehe..

ZEERAH EMYRAH NURJAIM_ZIE
Ni plak anak siapa la nie? Haha.. aku lah.. haisssshh… hehe..

SITI NURSALEHAH JUAHARI­_ANNE
Yang ni sapa? Hah.. ni lah anne.. si tinggi mcm k.l.c.c… haha =) dia ni sanggup mati demi cincau setin.. cehh.. konon je.. ahaha.. anak jati  Sandakan ni taw.. masa dulu aku ngan dia x rapat sngat.. start dari kelas elit baru kami rapat.. ehrm.. dia ni suka kaler merah n hitam.. dia ckp kaler tu make her perfect.. kali laa.. hehe.. skarang dia study kat Uitm penang.. x ingat apa nama U tu.. love u anne.. salamzz.. hehe

LISNI NAIM_ELIS
Hahhh.. ni elis.. comel sgt.. kelakar plak tu.. haha.. suka sngat kcau dia dulu.. cara dai sebut nama aku paling pelik.. sampai skarang aku ingat taw.. “ZEYRA”.. puas c anne ajar dia.. tapi dia sudah biasa kunun.. indak apa laa.. tersemat di ingatan eliss hehe..

DIANA YONG MEI CHI_MEIMEI
Yaa.. ini dia amoi d dorm Q13.. hehe.. satu2 nya bdk chinese d dorm kami.. tpi dia baikkk sangat taw.. kami pernah main kejar2 kat kantin sekolah taw.. aku, dia and yang lain jugak.. olly pun ada masa tu.. hehe.. kami jadi ratu kolam.. haha.. miss the memory sooo much.. sangat comel masa malam seribu kenangan taw.. whoh ai ni meimei.. haha..

ANNAISS NISWATIN SAIDIE_ANNA
Anna nie mmang kwan rapat aku masa form 4.. then, dia masuk asrama n bdk sbelah katil aku.. hehe.. banyak jugak kenangan ngan dia nie,.. skarang dia study kat politeknik KK.. gud luck for your future anna.. wish u happy always..

LINDA TARUNGUS_LYN
Haahh.. ni cik linda kita.. x pernah jemu dan x pnah takut utk naik ke dorm sendirian.. hehe.. hebat.. dia ni la kawan aku tengok bintang selalu.. dia kalau sedih dia blajar.. bagus bdk ni taw.. rajin sngat.. tpi ttap gila jugak.. haha.. wish u luck lyn.. tgk bintang ingat aku taw.. hehe..

NUR AFIKA OMAR_PYMPYM
Ni dia.. c pympym.. aku x rapat sangat ngan dia nie.. tapi aku tahu dia ni baik.. lagipun, dai ni kelakar.. sangaattt.. aku tahu sbab dia rapat ngan bestie aku.. yayang.. yayang cerita jugak pasal dia nie.. hehe.. dia la pganti aku tidur kat katil yayang dkat Q15 slepas aku berdikari utk tidur d katilku sendiri.. hehe..

MUNIRAH HAJAD_IYRA
Hahh.. ni jomo KB tek tu.. haha.. bajau mariiee.. iyra ni sempoi je,.. hehe.. yang penting jangan cari pasal.. dia, mimie n yiyie slalu happy jak kat katil diorang tu.. kadang2 aku kcau jugak.. best ngan diorang nie taw.. awesome gitu.. iyra, pinggo no kau? Alap alap jo no tek kaw ar.. hehe..

SUZIANAH LAWADIN_MIMIE
Haahh.. ni pun jomo KB tek tu.. somo jo.. dia ni baik sangat.. comel plak tu.. walaupun tinggi2.. hehe.. simple jak.. peduli kata org terhdap dirinya.. dia x ambik pot sngat ckp org yg bukan2 nie.. hehe.. alap2 jo kau sekk.. hehe..

AIDAH NURHANAH MUHAMMAD_YIYIE
Ni yiyie.. tapi aku lebih suka panggil dia aida.. dia pun x kisah.. dia ni sngat2 berani.. cehh.. hehe.. aku pernah annoying dia jugak ni taw.. hehe.. masa tu bdk dorm aku semua dah tidoo.. apa tdk.. dah pkul 4 pagi taw.. tmasuk lah c aida nie.. aku masa tu sibuk buat L.K kat katil aku.. tetibe pintu kena ketuk dgn halusnya.. aku teringat pesan teacher jgn tido lewat sbb kat asrama tu penunggunya ‘nenek kebayan’.. dia akan ketuk pintu kalau tggal sorg je kat asrama tu yg belum tido.. aku melompat terus ke katil aida.. tanpa berfikir panjang aku pun mgoncang tubuhnya,.. oh kesiannya.. haha.. tp dia bgn jugak teman aku smpai tido taw,.. cyg dia.. hehe..

ELAIN LAHI_ELN
Haahh.. yg ini c kambar.. haha.. my twins.. liyna pun sama.. dia ni steady jak.. kelakar jugak taw.. dia pun x kisah sngat pasal cakap2 org ni taw.. yg penting jgn kacau dia.. hehe.. miss my kembar soo much.. hehe..

SITI KHADIJAH GHAFFAR_DEEJA
Ni dia c deeja.. c comel.. kicik2 jak.. cehh aku x sedo diri la.. haha.. aku paling ingat masa dia nangis taw.. comel sngat.. smpai eln pun takut.. haha.. masa tu aku,liyna n anne baru balik dari surau.. tetibe smmpai dorm.. dia ni nanges,.. liyna pun pujuk la.. comeell.. haha..

NOR FARAHIN OTO_RAIN
Ini plak rain.. aku rapat ngan dia pun masa kat kelas elit.. dia ni asal NAKADNAS.. hehe.. Sandakan laa.. dulu masa kat kelas elit dia ni dduk sbelah aku.. dai ni unik sikit taw.. bnyak pasal dai aku tahu.. byk jugak tlong aku masa spek mata aku xde.. haha.. tgk nota dia sbb x Nampak kat depan tu haaa.. skarang dia kat Uitm samarahan, Sarawak.. wish her success in her life =)

RECHELL LOIPAN_CHELL
Ni rechell.. x rapat sngat ngan dia sbb dia slalu kat dorm Q12.. hehe.. tapi ok jak.. baik plak tu.. dia rapat ngan c eliss.. mana sdh kau chell? Lama x dngar beritamu… muncul la.. hehe..

NURUL AIN JASLI_ENT
Last but not to least, c ent.. comel2 orang nya.. aku x rapat sngat ngan dia ni.. sbab dia lambat masuk.. dia rapat ngan deeja n eln.. tapi kami ok saja.. tulung2 jugak urang bilang.. hehe.. pnah jumpah sama dia masa aku jln kat CP ngan adik suzianah tu.. tapi masa tu x brapa biasa ngan dia.. tym tu dia kluar ngan agy.. x perasan diorg.. lagipun baru knal plak kn.. hehe.. wish u luck ent.. =)


THE CREW OF QUEEN 13 LITECHS









"RIUH KICAU UNGGAS RIMBAAA.. HEHE"



Thursday, 24 May 2012

KARYA SULUNGKU : PERSAHABATAN DAN PERPISAHAN

Awal pertemuan
kita hulur tangan perkenalan
kita ukirkan wajah keceriaan
kita dambakan ukhuwah pertalian
membina persahabatan..

Pada pertemuan kita lakar pelbagai lukisan
penuhi jalan cerita kehidupan
semua bahagia kita lalui dengan ceria..

Dari pertemuan terbit keakraban
dari keakraban lahir kemesraan
dari kemesraan timbul rasa sayang
dari rasa sayang berputik rasa kekitaan
antara kita saling memerlukan
demikian manisnya sebuah pertemuan..

Pun begitu
setiap suka belum tentu tiada duka
setiap hilai tawa pasti bersulam airmata..

Saat ini
terbit rasa yang penuh kelainan
sukar diungkap dengan lisan
diam itu lebih bermakna
kerana lidah kelu bicara
hanya hati mampu berkata..

Tangan dihulur pinta kemaafan
senyum diukir mohon restu keberangkatan
ceria dipamer penawar kesedihan
sedang di dalam hati
sedih dan pilu tidak tertahan
hanya sendiri mampu rasakan...

created by : zie's
INSPIRED BY MY CLASSMATE (5 ELITE  2010)



Saturday, 19 May 2012

CAN I GET THE MEMORY BACK..?

ehrmm.. rindu plak ngan kwn2 kat matrik dulu..
kalau dulu mcm2 kami buat  taw..
besttt sngat2..
sentiasa happy n ceria..
even bnyak masalah taw.. uhrmm..

salah satu yang kami buat ialah..
joging ke pantai rambah.. bestt..
haa.. ary tu kami pegi situ..
lassstt pegi joging kat pantai tu.. sedeyhnyerr~

pukul 7++ kami kuar kolej..
then, konon je joging.. nacha, donna ngan iffah je yg joging..
aku , tiyah ,mint and amyra.. haha,. xtaw nak ckp apa..
masa tu baru perasan..
aku n amyra sama baju (putih)
nacha , iffah n donna pun sama baju ( merah )
mint n tiyah sama gak (biru )
tak dirancang pon.. hehe..

kami singgah kat playground tu..
then, adalah sekumpulan adik2 comel..
aku pun ambiklah kesempatan membuli..
haha.. takdelah..
mintak tolong ambik gambar jee.. huahaha~

next, kami pegi jeti..
best sngat angin kat situ taw.. sejuukkkk~
kami pun lepak2 jap..
sambil2 makan kat jeti tu..
wahaha.. besttnyerr~

then, kami pegi singgah kat muzium bugis tu..
wuhuuhuu... joging sambil melawat gitu.. 
checece.. banyak gmbar taw,..
eksyen je lebih.. haha~

masa tu family amyra datang kat situ..
daddy dia blanja rojak petis.. yummy.. hehe..
sedap tapi.. huh.. pedas gilerrr~
then, masa nak tggu balik tu..
kami pun pun pegi kat tepi pantai tu..
ambik pulak kulit kerang kat situ..
hek eleh.. tetibe jadi hobi sementara plak.. haha..




 # SAYA DAN MEREKA #


ZIE , DONNA , TIYAH , NACHA , MINT , IFFAH , MYRA


# PLAYGROUND #


# JETI #


# TEPI PANTAI #


# MUZIUM BUGIS #


"gurau dan senda turut mengisi ruang dan ketika dimasa sepi
kepercayaan dan keikhlasan makin menguatkan persahabatan "

Friday, 18 May 2012

SEJENAK DI TEPI TINGKAP

hurmm.. 
macam2 perangai aku tengok kat sini.. haha..
dapat jugak aku hilangkan kebosanan nie,..
asyik tengok dinding je.. wahaha..
kat bawah tu riuh jugak..
yelah.. mcm2 ada...
pacik burger.. pacik waffle.. pacik teh ais.. pacik nasi goreng..
huahaha.. kalau bekumpul..
mak aihhhhh~
suara smpai kat tingkat tiga ni haa..
chewah..


tgk skg dah pukul 6.43 p.m..
kat sabah mesti dah gelap..
sini.. wahaa terang lagi dohh..
ehrm.. rinduu..
rindu serindu rindunyaaa..
hok aloh.. bawa lagu jiwang cintan la plak eh..
haha.. 


kalau aku kat sabah nie skg,..
mesti aku n adik suzianah kita tu..
dah pegi serang kedai bakso tu..
goreng pisang ka.. 
pegi sebelah.. jalan2..
nak balik.. bulan 7..? lamenyeeerr~

petang2 di bumi K.L.. nun jauh dari sabah..

Thursday, 17 May 2012

HADAPI DENGAN SENYUMAN =)

Hadapi dengan senyuman 
Semua yang terjadi 
Biar terjadi . 
Hadapi dengan tenang jiwa 
Semua... Kan baik baik saja 

Bila ketetapan tuhan 
Sudah ditetapkan 
Tetaplah sudah . 
Tak ada yang bisa merubah 
Dan takkan bisa berubah 

Relakanlah saja ini 
Bahwa semua yang terbaik 
Terbaik untuk kita semua 
Menyerahlah untuk menang



SMILE.. IT IRRITATES WHO WANT TO DESTROY YOU..

Friday, 11 May 2012

5 ELITE DI HATIKU..

Hurm.. ini seloka 5 elite.. originaly made by cik zeerah emyrah and cik siti nursalehah.. hehe.. enjoy..! 


Assalamualaikum dan salam sejahtera
buat kaum pelbagai rupa
kelas 5 elit ingin bercerita
marilah kita kongsi bersama..


Mummy kami yang tercinta
bila berpakaian cantik sentiasa
guru kelas kami itulah tugasnya
puan Hajah Hairani senyum sentiasa..


Inilah dia kapten kami
muhammad sallehuddin nama diberi
menceramah orang itulah hobi
menjadi harapan di kelas kami..


Orangnya ini berkaca mata
sporting gayanya dan bersahaja
antara pelajar gempak resultnya
syahrul niezam empunya nama..


Sebagai penghibur di kala sepi
tiada dia sunyilah kami
walau begitu senang didampingi
khairul anwar empunya diri..


Sentiasa relaks sepanjang masa
bab kira-kira serah padanya
akmal ahmad peramah orangnya
di dalam kelas cool sahaja..


Ketua pembimbing rakan sebaya
ilmu dikumpul penuh didada
tapi hairan pelik gayanya
kenney austine itulah dia..


Pergi memancing ke pulau gaya
singgah sebentar di tanjung lipat
mohd. ameer chubby orangnya
jangan dikacau nanti dilipat..


Seorang lagi kawan kami
sentiasa selamba imej diri
tak banyak cakap sentiasa steady
abdul salam empunya diri..


Hero silat di kelas kami
kalau dilawan patahlah kaki
itulah dia mohd. nazry
sentiasa ceria dan lucu sekali..


Pemain rugby di kelas kami
joy joe itulah nama diberi
salah seorang pelawak kami
namun studynya memang puas hati..


Orangnya tinggi berseri-seri
manja dan mesra antara ciri
siti nursalehah nama diberi
subjek kimia sentiasa di hati..


Kecil-kecil cili padi
diam-diam ubi berisi
zeerah emyrah nama diberi
orangnya comel menarik hati..


Inilah dia nurfarhani jouhari
perwatakan manis memikat hati
sentiasa senyum sepanjang hari
tapi awas jangan dibuli.. 


Tegas orangnya sangat dedikasi
pengawas sekolah jawatan diberi
nuratikah asyurah nama diberi
suka sendiri dan berdikari..


Pergi ke bendang menuai padi
terlihat dia si pujaan hati
nur amanina nama diberi
orangnya manis bijak bestari..


Ini dia anak jati sandakan
norfarahin oto empunya gerangan
orang korea jadi pujaan
studynya hebat jangan dilawan..


Wahai teman yang disayangi
semoga kenangan tersemat dihati
walau kemana membawa diri
persahabatan kita kekal abadi..




created by : zie and anne..






akmal . nazry . syahrul . kenney . joy joe . ameer . khairul . salam
amanina . farahin . salleh . teacher hairani . saleha . farhani . zeera . syurah





# our statement #

DOULOS SHIP MEMORY..


huishh.. ni kes rindu ngan diorang lah nie.. pasal tu lah buka crita nie.. pasal kapal doulos.. kapal kedua terbesar di asia tenggara.. kalau x silap lah, dah x ingat..wahwahwah.. masa tu aku sakit lerh.. tapi ikut jugak.. haha.. and masa tu jugak dunia kita nie diserang oleh virus H1N1.. tu yang pakai face mask tu.. uhm.. masa tu aku ingat aku dah kena penyakit nie taw.. ahaha.. mulalah aku merepek mcm2.. ehrrmm.. masa tu kapal tu  berlabuh kat LEMBAGA PELABUHAN SABAH,KK.. hahh.. kapal tuu bawak buku.. kira pameran buku la.. hrmmm.. makanya abg2 aku yg hensem n kakak2 aku yg cun pun ajaklah pegi situ.. masa tu aku pinky mood.. haha.. sakit2 mana ada mood nak lawa2.. lainlah cik adik suzianah tu.. wahaha.. dia pun sakit jugak masa tu.. tp x peduli sakit kalau jalan.. haha.. best la jugak.. masa kat atas tu.. aku test2 tgk bawah.. mak oiihh.. tggi giler.. bgegar kpala lutut aku.. haha.. tak nak duduk atas tu lama2.. mengucap pnjang aku.. haha.. takotla.. ishh3.. =)






# zeerah . meezah . kak shima #


# zeerah #


# suzianah . zeerah . suzy . shasha . meezah #


Thursday, 10 May 2012

WANITA ITU CANTIK & ISTIMEWA

Allah berfirman:”Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan “

“Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakanyang seringkali datang dari anak-anaknya ”
“Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh ”
“Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya ”
“Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya ”
“Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu”
“Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan dan ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bila pun ia perlukan.”
“Kau tahu;kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.
“Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya,kerana itulah pintu hatinya.. Tempat dimana cinta itu ada.”
Wanita cantik ialah :
1.Melukis kekuatan melalui masalah
2.Tersenyum saat tertekan
3.Tertawa saat hati sedang menangis
4.Tabah di saat terhina
5.Mempersona kerana memaafkan
6.Mengasihi tanpa balasan
7.Bertambah kuat dlm doa & pengharapan Ilahi…”

DOA BUAT SAHABAT-SAHABATKU..

YA ALLAH..
tatkala bahang mahsyarMU menjilat tubuh
izinkan kami sama-sama berteduh..
tatkala mizanMU teliti mengira
beratkan neracanya atas setiap jasa..
naungi kami disana
berat kasih keranaMU semata..

Andai aku berdosa di dunia ini
ku mohon sahabat-sahabat memaafkan
agar aku tidak terhina di hari pembalasanMU..

Andai pula kulayak ke Syurga
ku pinta bukan hanya ibu bapa dan keluargaku sahaja bersama..
tetapi juga sahabat-sahabatku ini bersama..
Amin ya Robbal al-amin..

15 FAKTA TENTANG SENYUM =)


1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa nerupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.
2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan.
Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.
3. Apabila darah yang ‘sudah sejuk’ ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan ‘gembira’. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.
4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.
5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit.
Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.
6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa.
Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.
7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ‘stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.
8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.
Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon ‘endorphins’ dan hormon ‘neurotransmitters’ dan penurunan tahap hormon stress ‘cortisol’ dan ‘adrenaline’ .
9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).
10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan.
Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.
11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser.
Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.
12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan.
Ketawa ‘mengurut’ organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.
13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.
14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik.
Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.
15. Pujangga menyebut :
” SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA”.

CINTA..?


Adakah tapak tanganmu berkeringat, hatimu berdebar kencang dan suaramu tersekat di dada? Itu bukan CINTA, itu SUKA. Adakah kamu tidak dapat melepaskan pandangan mata daripadanya? Itu bukan CINTA, itu NAFSU.

Adakah kamu menginginkannya kerana kamu tahuia ada di sana? Itu bukan CINTA, ituKESEPIAN. Adakah kamu mencintainya kerana itulah yang diinginkan semua orang? Itu bukan CINTA, itu KESETIAAN.

Adakah kamu tetap mengatakan kamu menyintainya kerana kamu tidak ingin melukai hatinya? Itu bukan CINTA, itu BELAS KASIHAN. Adakah kamu menjadi miliknya kerana pandangan matanya membuat hatimu melompat? Itu bukan CINTA, itu TERGILA-GILA.

Adakah kamu memaafkan kesalahannya kerana kamu mengambil berat tentangnya? Itu bukan CINTA, itu PERSAHABATAN. Adakah kamu mengatakan padanya bahawa setiap hari hanya dia yang kamu fikirkan? Itu bukan CINTA, itu DUSTA.

Adakah kamu rela memberikan semua perkara yang kamu senangi untuk kepentingan dirinya? Itu bukan CINTA, itu KEMURAHAN HATI.
burung merpati
Tetapi..

Adakah kamu tetap bertahan kerana campuran antara kesakitan dan kegembiraan yang membutakan dan tak terfahami.. Menarikmu mendekati dan tetap bersamanya? ITULAH CINTA. Apakah kamu menerima kesalahannya kerana itu bahagian dirinya dan siapa dirinya? Jika demikian, ITULAH CINTA.

Adakah kamu tertarik dengan orang lain tapi setia dengannya tanpa penyesalan? Jika demikian, ITULAH CINTA. Adakah kamu menangis kerana kesakitannya walaupun saat itu dia kuat? ITULAH CINTA.

Adakah hatimu sakit dan hancur ketika dia bersedih? ITULAH CINTA. Adakah hatimu gembira ketika dia berbahagia? ITULAH CINTA.

Adakah matanya melihat hatimu dan menyentuhjiwamu begitu mendalam sehingga menusuk? Yang demikian itulah namanya CINTA. :)

ANTARA 10 PAHALA DAN 5 DOSA


Rasulullah SAW bersabda dalam satu hadisnya yang bermaksud: “Setiap anak Adam akan dijaga oleh dua malaikat. Malaikat di sebelah kanan lebih berkuasa dari sebelah kiri.

Sekiranya seseorang anak Adam melakukan dosa maka malaikat di sebelah kiri akan bertanya pada malaikat di sebelah kanan. Katanya, “Apakah yang harus aku catit?”

Kata malaikat di sebelah kanan, “Jangan kamu catit dahulu dosanya sehingga ia melakukan lima kesalahan. Malaikat yang di sebelah kiri bertanya lagi, “Kalau ia telah melakukan lima kesalahan,apa yang harus aku catitkan?”

Jawab malaikat kanan, “Biarkannya, sehingga ia membuat kebaikan kerana kami telah diberitahu oleh Allah SWT bahawa satu kebaikan akan mendapat sepuluh pahala. Oleh itu, hapuskanlah lima kesalahannya yang lalu sebagai tebusan dan kami masih simpankan padanya lima pahala lagi.”

Tercenganglah syaitan mendengarkannya lalu berkata, “Jika begini, sampai bilakah aku dapat merosakkan anak Adam?”.

Demikianlah Rahmat Allah SWT pada hamba-Nya, kasih sayang-Nya mlimpah ruah tiada terbatas. Hanya hamba-Nya sahaja yang lalai dan leka dengan keseronokkan serta kemewahan dunia.